Przystępujemy do europejskiego programu “Owoce w szkole”

Nasza szkoła przystępuje do europejskiego programu “Owoce w szkole” w październiku 2011 r.
Celem programu skierowanego do uczniów klas I – III jest zmiana ich nawyków żywieniowych poprzez zwiększenie udziału owoców i warzyw w codziennej diecie oraz propagowanie zdrowego odżywiania poprzez działania edukacyjne realizowane w szkole.

Uczniowie naszej szkoły, których rodzice wyrazili zgodę na udział w programie będą otrzymywali owoce i warzywa oraz soki.
Produkty zakwalifikowane do dystrybucji w szkołach to:
• owoce lub przetwory owocowe: jabłko, gruszka, truskawka, sok owocowy,
• warzywa lub przetwory warzywne: marchew, rzodkiewka, papryka słodka, sok warzywny lub owocowo-warzywny.

W ramach programu “Owoce w szkole” dzieciom udostępniane są owoce i warzywa przygotowane do bezpośredniego spożycia, wystarczająco rozwinięte, dojrzałe, zdrowe. Owoce, warzywa oraz soki nie mogą zawierać dodatku tłuszczu, soli, cukru lub substancji słodzących.

Dzieci każdorazowo otrzymują porcje, składające się z jednego produktu, objętego grupą “owoce lub przetwory owocowe” oraz jednego produktu objętego grupą “warzywa lub przetwory warzywne”.
Program finansowany jest ze środków Unii Europejskiej oraz z budżetu krajowego. Organizacją i wdrożeniem zajmuje się Agencja Rynku Rolnego.

PIRAMIDA ZDROWIA

piramida

Produkty znajdujące się na niższych szczeblach piramidy są ważniejsze i potrzebujemy ich odpowiednio więcej. Podstawę piramidy tworzą napoje (od 1,5 do 3 litrów dziennie!). Tu nie ma najmniejszych wątpliwości: częste picie napojów i wody jest obowiązkowe. Bez płynów składniki odżywcze z pożywienia nie mogą być transportowane do komórek ciała. Najodpowiedniejszymi napojami są napoje niskokaloryczne i bezcukrowe. Do zalecanych napojów dołączyła maślanka, jako ważny dostawca wapnia.

Poziom drugi piramidy stanowią owoce i warzywa. Należy spożywać je wielokrotnie w ciągu dnia (minimum 5 razy dziennie!). Chronią nasze zdrowie przed chorobami układu krążenia, serca, przed rakiem, cukrzycą oraz nadwagą.

Poziom trzeci piramidy stanowią produkty zbożowe. Jasne pieczywo, makaron czy biały ryż nie są tak zdrowe jak niegdyś przypuszczano. W ich miejsce powinny trafić produkty z pełnego ziarna. Te z kolei dostarczają ważny dla zdrowia błonnik, obniżają zły cholesterol i chronią przed rakiem jelit.

Poziom czwarty piramidy stanowią produkty mleczne, mięso, ryby oraz jaja. Produkty bogate w białko, takie jak mleko, sery czy mięso powinno się spożywać codziennie w umiarkowanych ilościach z uwagą na zawarty w nich procent tłuszczu.

Poziom piąty piramidy stanowią oleje i tłuszcze. Wybierając tłuszcze do przyrządzania naszych potraw kierujmy się ich jakością oraz pochodzeniem. Ze wszystkich olejów, najczęściej spożywana powinna być oliwa z oliwek.

Poziom szósty piramidy stanowią słodycze. Spożywając produkty z tego szczebla piramidy powinniśmy kierować się umiarem i zdrowym rozsądkiem.